عبوات تعبئة الزيوت مقدمة من شركة المهندس منسي

عبوات تعبئة الزيوت مقدمة من شركة المهندس منسي

Samsung
Samsung

العميل : مساء الخير

المهندس منسي : مساء النور

العميل : اعتذر على التواصل بوقت متأخر حابه أطلب طلبية جملة علب لليمن هل وقتك مناسب؟

المهندس منسي : ايه شكل العلب المطلوب

العميل : عدة أشكال وكمان ورق ألمونيوم وكمان بعض الماكينات بس الطلبية الكبرى علب زيوت طبيعية 100 مل وحابين نتعامل معاكم بشكل دائم إذا تعاونتو معانا إحنا معانا معامل زيوت طبيعية لمحلات تجميل تابعة لنا

المهندس منسي : فيه شكل للعلب المطلوبة

العميل : إحنا العلب اللي معانا سيئة جداً.. فأنا حوريك… والمطلوب علب راقية تناسب جودة الزيوت واسم الشركة أنا اطلعت على علب في مواقعكم الالكترونية فهل ممكن توريني صور لعبوات 100 مل من عندكم بلاستيك؟ طيب متى ممكن استفسر؟

المهندس منسي : يمنك فيح الرابط أدناه لمشاهدة بعض من العبوات التي صنعناها:

https://www.google.com.eg/search?q=%D8%B9%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%AA+%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3+%D9%85%D9%86%D8%B3%D9%8A&safe=active&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj42r6q2bHTAhXLDMAKHYdLDYEQ_AUIBygC&biw=1307&bih=596

العميل : أوك لقيت اللي أنا عاوزاه وأكثر من خيار ممكن أسألك عن أسعار ثلاث منهم عشان أختار اللي يناسب ميزاينتي؟ الكمية عشرة ألف علبة شهرياً

المهندس منسي : أقل كمية يمكننا إنتاجها هي 25 ألف

العميل : أوك موافقة

المهندس منسي : أو يمكن عمل القالب الخاص بالعلبة وتصنيع أي كمية

العميل : بس هل توجد كميات منتجة مسبقاً ولا لازم إنتاج جديد

المهندس منسي : سعر القالب

العميل : أوك واضح هل هناك كميات منتجة سابقاً لعبوات pet حجم 100 مل

المهندس منسي : نحن صنعنا كميات وأشكال كثيرة لحساب العملاء

العميل : أقصد أنه لا داعي لتصنيع جديد ولا قالب خاص لأني حخذ علب 100 مل المتوفرة الجاهزة وحضع عليها ملصق وبس إذا كان في إنتاج جاهز 100 مل معكم بالمخازن؟

المهندس منسي : إحنا فقط بنصنع لحساب الغير

العميل : أوك طيب إذن هل ينفع القالب يكون مستخدم مسبقاً اختار شكل تم تصنيع القالب مسبقاً

المهندس منسي : هي سياسة شركتنا هي فقط تصنيع العبوات للغير حفاظاً على خصوصية المنتجات

يعني لازم قالب لكل عميل؟

العميل : مفيش قوالب عامة؟؟ تمام أوك مفيش مانع طيب حستفسر عن سعر عبوة مشابهة للي عايزاه وبعدين نصمم القالب عبوة 100 مل بكم تطلع العلبة بال على أساس 25 ألف علبة زي ما قلت وقالب خاص بي مشابه لهذا

المهندس منسي : سعر العبوات يتحدد بناءً على وزنها وهي فارغة

العميل : تمام حتكون طبقة واحدة Pet

المهندس منسي : يهني وزن العبوة مضروب في سعر الخامة البلاستيكية والناتج مضروب في مائة وخمسون

العميل : 100 مل أوك طلعها لي

المهندس منسي : إنت أدرى بالمواصفات مثال عبوة وزنها 10 جرام في سعر خامة البلاستيك 2.5 قرش للجرام يكون الناتج 25 قرش ومصنعية 12.5 قرش يكون الناتج 37.5 قرش

العميل : واضح فهمت ممكن نحدد الآن سعر لأني معرفش أصلاً كم وزن وسعر الخامة حدد لي وزن عبوة 100 ملي من هذا النوع مع خامة متوسطة

المهندس منسي : بداية من 65 قرش فما فوق حسب الوزن المطلوب للعبوة وهي فارغة

العميل : أنا زبون وليس صاحب خبرة كيف أعرف كم الوزن العبوات وهي فارغة حجم 100 مل أكيد له أوزان محددة بحسب الجودة فقل لي ما هي الأوزان غالباً.. أو ما هو الوزن المتوسط الذي يطلبه أغلب العملاء؟؟؟

المهندس منسي : هي الأوزان بتبقى حسب ما يطلب العميل وليس لها أوزان عالمية

 

 

 

Author: Engineer Mansy