ماكينات تغليف التمور بالفاكيوم من شركة المهندس منسي

العميل : السلام عليكم
المهندس منسي : عليكم السلام
العميل : شفت لك إعلان بالنت لمكائن تعبئة وتغليف التمور
المهندس منسي : نعم لدينا نحن شركة المهندس منسي كل ماكينات التعبئة والتغليف ومنها مكائن تعبئة وتغليف التمور نرجو منك إرسال صور للمنتج النهائي لمطلوب حتى يسهل علينا اختيار الماكينة التي ستناسبك
العميل : تغليف لكيلو ونصف كيلو برسلك صور
المهندس منسي : هو العبوة اللي حضرتك باعتها ديت حاجة اسمها التغليف بالفاكيوم، في نوعين منها: التغليف في الكيس، تغليف في علبة، حضرتك رحت ماسك صور كتيرة قوي رحت راميها، لا أنا شايف في نوعين في نوع متغلف في كيس، في نوع متغلف في علبة متشكلة، اللي في كيس ده موجود بضاعة حاضرة والمكنة بتبدأ من، أما اللي في علبة ده حوار تاني، ليه؟؟؟ لأن المكنة اللي عملت حاجة زي كده بتعبي وتغلف أوتوماتيك إزاي؟؟؟ آدي التمر نزل في القادوس اتعبى، قبل ما يتعبى كان في وحدة تانية في نفس المكنة بتشفط وبتشكل العلبة، بعد ما شكلت العلبة بيخش عليها التمر ويتعبى وبيتحط عليها محلول سكري، بعد كده يخش مرحلة تانية في نفس المكنة يتشفط ويتلحم، المكنة دي بس مشكلتها إنها غالية شويه، بدأنا نتحايل عليها عشان خاطر الناس كلها تشتغل، ما ينفعش اللي معاه فلوس هوه اللي يشتغل واللي معاهوش فلوس ما يشتغلش، فبدأنا إحنا نتحايل عليها، بدأنا نعمل إيه بقى؟؟؟
رحنا عملين خط تاني نص أتوماتيك، عشان الناس كلها تشتغل، عشان اللي معاه فلوس يشتغل واللي معاهوش فلوس برده يشتغل، عملنا إيه؟؟ عملنا خط نص أتوماتيك يقضي نفس الغرض بنفس الشكل وبنفس الكيفية
العميل : لا لا.. التغليف كيس زي هاده اللي شفته، الكيلو والنص كيلو، كله أكياس، فالمكنة قلتلي من 500 تبدأ وتنتهي كام؟ يعني من كام لكام الماكينة؟ هل هي تعبئة وتغليف ولا بس تغليف بدون تعبئة؟
المهندس منسي : هي مكنة التغليف لوحدها ومكنة التعبئة لوحدها، الفاكيوم بالذات بتبقى مكنة التغليف لوحدها ومكنة التعبئة لوحدها، لو جيت ضمتهم همه الـ 2 مع بعض السعر بيبقى فيري أوفر، واخد بالك، طيب مكنة التغليف أم 500 في بـ500 اللي هي غرفة واحدة، وفي مكنة تانية غرفتين 4 وينجز، يعني 4 لحام، يعني كأن 4 مكنات شغالين، دي بتعمل ، يعني المكنة الأولانية مكنة واحدة سنجل وينج، واحد يعني، ديت بتعمل ، المكنة التانية 4 أجنحة للشفط واللحام، يعني غرفتين 2 بأربع أجنحة، في كل غرفة 2 جناح، يعني معناها إنها بتشتغل أد 4 مكنات، دي سعرها