ماكينة تغليف شرينك موديل 101 ماركه المهندس منسي

العميل : السلام عليكم
المهندس منسي : عليكم السلام
العميل : لو سمحت أريد سعر مكائن الشرينك تغليف الحراري 101 و102 و104 و105 والمواصفات مكينة تغليف شرينك الحرارية M2PACK 101 هاذاء المكينة كم باتكلفني مع الشحن إلى اليمن مطار عدن أو مطار سيتون لو سمحت رد علي رد سريع وشكرن
المهندس منسي : هوه المكنة رقم 101 تغليف الشرينك رقم 101 دي بتبدأ السعر من ، أما صعب عليا إن أنا أقول كل الأسعار دي، حضرتك راسل بقى الشركة على الإيميل وهمه هيردوا عليك بكل الأسعار دي
العميل : خلاص أريد واحدة بس أريد تشحنها لي إلى اليمن مطار عدن أو مطار سيئون شوف كم يريدو حق الشحن والأفظل مطار سيئون
المهندس منسي : خط غسيل وتعبئة وقفل غطاء وليبل شرينك موديل 405 M2pack.com كم سعر هاذاء
هوه يا ريت نتكلم مكنة مكنة لأنه الكلام كده هيتلخبط في بعضه، حضرتك قلت لي أنا عايز مكنة واحدة، حضرتك عايز أنهي فيهم، يعني قولي أنا عايز كذا، أنا مش عارف أنهي واحدة اللي إنت عايزها، بعد كده رجعت تاني قلت عايز خط الغسيل ومش عارف إيه، خط الغسيل ده أساساً حوالي 5 مكنات، نتكلم بعد إذنك مكنة مكنة، بالنسبة للخط أقولك عليه عادي، أما بالنسبة للمكنة اللي حضرتك عايزها نخلصها الأول وبعد ما نخلصها نبدأ نخش في اللي بعدها
العميل : أناء عايز مكينة m2pack 101 قلتلي وكم يريدو مني شحن يعني كم تكلفني إلى اليمن أوكه وثاني أريد هاذاء الخط يا ريت ترسلي مواصفاته وسعره عشان إذاء اتفقنا أرسل الفلوس وترسلهم مع بعض المكينة والخط خط غسيل وتعبئة وقفل غطاء وليبل شرينك موديل m2pack 405
المهندس منسي : هي مصاريف الشحن تبقى في حدود 50 ، في الحدود دي إنما أنا مش متأكد إيه السعر يعني، إنما 50 كويس قوي قوي كمان
العميل : أوكه حلو إذاء كان كذلك كمان خط غسيل وتعبئة وقفل غطاء وليبل شرينك موديل m2pack 405 كم سعر هاذا
المهندس منسي : بص يا سيدي هوه خط غسيل وتعبئة وقفل غطا وليبل شرينك اللي هوه موديله 405، ده عبارة عن.. هوه موديل 405 عبارة عن عدد من الوحدات، أول حاجة وحدة الغسيل، وحدة الغسيل إنت عايز التكلفة، الخط ده خاص بس بالمياه المعدنية، هل إنت هتشتغل في المياه المعدنية، يعني ده للعبوات المياه المعدنية، عبوات العصير، أي حاجة بتحتاج سرعة عالية وفي نفس الوقت بتحتاج إنك إنت ترمي منها كميات إنتاجية كبيرة جداً يعني لأن تكلفتها بتبقى عالية، فهمتني إزاي، فشوف لي المشروع بتاع حضرتك إيه؟ هتعبي إيه؟ ومن كام لكام؟ والطاقة الإنتاجية المطلوبة أد إيه؟ عشان أنا أساعدك، يعني بصفتي إن أنا في المجال الصناعي مدعوك فيه، وده تخصصي وأنا فاهم بعمل إيه، يعني اعتبرني الاستشاري بتاعك قولي أنا هعبي كذا وكذا وكذا… يعني المنتجات اللي إنت هتعبيها، السرعة بتاعتي هتبقى كذا، سوري قصدي الطاقة الإنتاجية بالنسبة لي أو المفروضة في الساعة كذا، أو كذا في اليوم ما تشغلش بالك أنا هترجمها، بس يعني كل الحاجات دي حاول بقدر الإمكان تديهالي، وأنا بإذن الله بمشيئتك إنت يا رب أديلك فيها الفايدة يعني، أو أوفر لك مكنة تكون أرخص، مكنة تكون أسهل… وهكذا
العميل : تسلم حبيبي
المهندس منسي : يعني اناء مشروعي صغير زي كذه وهو عباره عن معمل لي انتاج مشروب شعير مصنع والاحجام الي عندي من علب الشعير 650 ملي و330 ملي و250 ملي وتاريخ الصلاحيه 6 اشهر واناء الان اشتغل يدوي كله تغسيل وتعبئه وتغطيه وليبل وتغليف شيرنك 12 علبه وانتاج في اليوم 3000 قاروره تقريبا بس كله ده اشتغله الان يدوي ومتعب كثير واريد مكينه تقوم بهاذاء العمل بنفسها وكمان مش قادرين نغطي السوق لئن العمل يدوي ولي ذالك اناء بريد حل هاذه المشكله وطبعا اريد مكينة تغليف الشيرنك تكون منفصله عشان استخدمها في تغليف اشياء ثانيه مثل درزنة العطور والبخور ومثل هاذه المنتجات والمشاريع الصغيره لئن امكانيات عندي متوصطه وشكرن العميل : اخي الكريم واسف اذا انا اتعبتك معلش حبيبي انا أكثر حاجه تعجبني فيكو المصرين انكم ناس شغالين وفيكم نشاط في العمل وتحبو بلدكم كثير ومحافضين على بلدكم وتحبو تطورو بلدكم وتحبو كمان تفيدو الناس بمعلومات وتدعمو كل المشاريع صغيره وكبيره الله يحفظكم ويخليكم ويحفظ بلدكم بلدكم الحبيبه الي تاريخها كله وهي تساعد كل البلدان العربيه في السلم والحرب الله لا يحرمنا منكم يارب ويديمكم تاج على رؤوسنا
المهندس منسي : يا أخي الكريم، هوه بالنسبة لي عشان أرد على كل المكن ده الموضوع صعب جداً، إنت كل العملية ناخد مكنة مكنة، الأول تقولي مثلاً مكنة الغسيل، أقولك طالما إنك مشروع صغير يبقى مافيش داعي لمكنة الغسيل لأنك ممكن تغسل يدوي، طيب لما نيجي بقى نبدأ نقول مكنة التعبئة، مكنة التعبية ديت عدد من الماكينات النص أتوماتيك إزاي؟؟ في مكنة نص أتوماتيك اسمها ديسك توب، دي بتعمل ، دي بتعبي من 1 مللي لغاية مثلاً 20 ألف مللي، يعني درجة الحساسية بتاعتها عالية جداً، وبـ بس
طيب تقولي إيه المكنة اللي بعدها، أقولك مكنة التعبئة مكنة بستمية يعني إيه؟؟ يعني هي إنتاجية، المكنة البستمية ديت بتعمل ، طب ليه ديت بـ300 وليه ديت بـ800؟ دي الإنتاجية بتاعتها مثلاً هتنتج لك مثلاً في الساعة ساي 800 واحدة أو 800 ألف، الإنتاجية في المكنة التانية هتنتج لك في حدود ألف أو 1500
فهنا نبدأ بقى مع بعض مكنة مكنة، نتكلم مع بعض في المكنة نخلصها ونخش على التانية، نتكلم عن التانية نخلصها نبدأ في التالتة