مكنة تغليف المايونيز والكاتشب من شركة المهندس منسي

العميل: سلام عليكم
المهندس منسي: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
العميل: باش مهندس إزي حضرتك
المهندس منسي: أهلاً بيك
العميل: معاك من السودان أخبارك
المهندس منسي: أهلاً بيك
العميل: باش مهندس بلاقي عندكم مكنة تغليف المايونيز والكاتشب اللي بيجي 9 جرام كده ويغلف كل 4 مع بعض
المهندس منسي: لا اللي عندنا بتنزل سلسلة طرف واحد
دي متوفره
المهندس منسي: عشان بس خدمة ما بعد البيع والصيانة، المكن التاني بيبقى مشاكله كتير، فإحنا بنحاول بقدر الإمكان نسهل على العميل مش أكتر يعني
العميل: وماله، يعني تعطي واحد فقط
المهندس منسي: أما لو عايزها تعمل 4 فإنت بتاخد واحد تنزل واحد وبعد كده نعملك تجهيزه إنك ترمي عليها تجيبلك الـ 4 مع بعض، فهمتني
العميل: تمام… يعني نفس المكنة…
المهندس منسي: دلوقتي حضرتك لما تيجي تقول مثلاً الـ 4 عرضهم كام؟
العميل: 4سم الكيس عرضه، يعني 4 × 4 ¬ 16سم
المهندس منسي: آه 16 سم، يعني لما نيجي نقول هنجيب علبة دلوقتي… هنجيب كيس مقاسه 16 سم، وندخله على تجهيزه تانية، وظيفتها تلحم الـ 16 وتقسمهم لأربعات، بس مش أكتر من كده
العميل: تمام… وطب دي سعرها كام القطعة؟
المهندس منسي: المكنة التانية بـ 38000 جنيه مصري
العميل: وشفت عندك يا باش مهندس رقمها مش عارف 505 هي بتطبع وبتطلع الكيس واحد واحد…
المهندس منسي: هي دي اللي أنا بكملك عليها
العميل: زي عليها سير أو حاجة زي كده، مكنة صغيرة
المهندس منسي: السير ده عادي لو عايز تركبه بنركبهولك مافيش مشكلة
العميل: آه.. طيب إزاي دي بتطبع مش فاهم…
المهندس منسي: مش بتطبع أكياس، بتطبع تاريخ الإنتاج
العميل: آه.. آه… فهمت عليك، هي دي اللي رقمها 505
المهندس منسي: آه 505 وممكن 503
العميل: أيوه.. دي بتغلف 3 جهات لحام رباعي…
المهندس منسي: رباعي 4 جهات
العميل: ودي بتطلع في الدقيقة كام قطعة يا باش مهندس؟
المفروض في الدقيقة بتطلع من 70 ـ 120، ولكن بيبقى على حسب خامة الكيس نفسه هي اللي بتحدد الإنتاجية أد إيه؟ الخامة والتكنيك السماكة يعني
العميل: أيوه هي الورق 3 طبقات اللي هوه 7 ـ 12 ـ 40، يعني المجموع 60 ميكرون تقريباً
آه… ده يبان عملي على المكنة
العميل: نعم… تمام… طب الحاجة الأخيرة يا باش مهندس بغلبك معايا، أنا لما نعمل إحنا المايونيز على البارد بدون تسخين، فعلاً بياخد صلاحية سنة كاملة ما بيتأثرش
المهندس منسي: دي مش تبعي
العميل: نعم…
المهندس منسي:ما أفتيش فيها ما أعرفهاش..دي تسأل فيها طبيب غذائي
العميل: تمام.. المكنة حاضرة موجودة ها يا باش مهندس؟
المهندس منسي: إن شاء الله
العميل:طب من الآخر هتحسبهالنا بكام عشان خاطر….
المهندس منسي: إحنا أسعارنا نهائية
العميل: تمام… خلاص أنا راح أكلم الحاج مصطفى ونمرق على عندكم طوالي
المهندس منسي: إن شاء الله
العميل: تمام …..