مكنة تغليف المايونيز والكاتشب من شركة المهندس منسي

مكنة تغليف المايونيز والكاتشب من شركة المهندس منسي

مكنة تغليف المايونيز والكاتشب من شركة المهندس منسي
مكنة تغليف المايونيز والكاتشب من شركة المهندس منسي

العميل: سلام عليكم

المهندس منسي: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

العميل: باش مهندس إزي حضرتك

المهندس منسي: أهلاً بيك

العميل: معاك من السودان أخبارك

المهندس منسي: أهلاً بيك

العميل: باش مهندس بلاقي عندكم مكنة تغليف المايونيز والكاتشب اللي بيجي 9 جرام كده ويغلف كل 4 مع بعض

المهندس منسي: لا اللي عندنا بتنزل سلسلة طرف واحد

دي متوفره

المهندس منسي: عشان بس خدمة ما بعد البيع والصيانة، المكن التاني بيبقى مشاكله كتير، فإحنا بنحاول بقدر الإمكان نسهل على العميل مش أكتر يعني

العميل: وماله، يعني تعطي  واحد فقط

المهندس منسي: أما لو عايزها تعمل 4 فإنت بتاخد واحد تنزل واحد وبعد كده نعملك تجهيزه إنك ترمي عليها تجيبلك الـ 4 مع بعض، فهمتني

العميل: تمام… يعني نفس المكنة…

المهندس منسي: دلوقتي حضرتك لما تيجي تقول مثلاً الـ 4 عرضهم كام؟

العميل: 4سم الكيس عرضه، يعني 4 × 4 ¬ 16سم

المهندس منسي: آه 16 سم، يعني لما نيجي نقول هنجيب علبة دلوقتي… هنجيب كيس مقاسه 16 سم، وندخله على تجهيزه تانية، وظيفتها تلحم الـ 16 وتقسمهم لأربعات، بس مش أكتر من كده

العميل: تمام… وطب دي سعرها كام القطعة؟

المهندس منسي: المكنة التانية بـ 38000 جنيه مصري

العميل: وشفت عندك يا باش مهندس رقمها مش عارف 505 هي بتطبع وبتطلع الكيس واحد واحد…

المهندس منسي: هي دي اللي أنا بكملك عليها

العميل: زي عليها سير أو حاجة زي كده، مكنة صغيرة

المهندس منسي: السير ده عادي لو عايز تركبه بنركبهولك مافيش مشكلة

العميل: آه.. طيب إزاي دي بتطبع مش فاهم…

المهندس منسي: مش بتطبع أكياس، بتطبع تاريخ الإنتاج

العميل: آه.. آه… فهمت عليك، هي دي اللي رقمها 505

المهندس منسي: آه 505 وممكن 503

العميل: أيوه.. دي بتغلف 3 جهات لحام رباعي…

المهندس منسي: رباعي 4 جهات

العميل: ودي بتطلع في الدقيقة كام قطعة يا باش مهندس؟

المفروض في الدقيقة بتطلع من 70 ـ 120، ولكن بيبقى على حسب خامة الكيس نفسه هي اللي بتحدد الإنتاجية أد إيه؟ الخامة والتكنيك السماكة يعني

العميل: أيوه هي الورق 3 طبقات اللي هوه 7 ـ 12 ـ 40، يعني المجموع 60 ميكرون تقريباً

آه… ده يبان عملي على المكنة

العميل: نعم… تمام… طب الحاجة الأخيرة يا باش مهندس بغلبك معايا، أنا لما نعمل إحنا المايونيز على البارد بدون تسخين، فعلاً بياخد صلاحية سنة كاملة ما بيتأثرش

المهندس منسي: دي مش تبعي

العميل: نعم…

المهندس منسي:ما أفتيش فيها ما أعرفهاش..دي تسأل فيها طبيب غذائي

العميل: تمام.. المكنة حاضرة موجودة ها يا باش مهندس؟

المهندس منسي: إن شاء الله

العميل:طب من الآخر هتحسبهالنا بكام عشان خاطر….

المهندس منسي: إحنا أسعارنا نهائية

العميل: تمام… خلاص أنا راح أكلم الحاج مصطفى ونمرق على عندكم طوالي

المهندس منسي: إن شاء الله

العميل: تمام …..

 

Author: Engineer Mansy